Man skal ikke straffes for at være stor eller lille

Stil spørgsmål omkring håndbold til Henrik Mortensen

Man skal ikke straffes for at være stor eller lille

Indlægaf Henrik Mortensen » man maj 04, 2015 7:30 am

Spørgsmål:
Ved ikke om Rikke Skov er fast kommentator på en TV station men jeg hørte en kamp hun kommenterede og det slap hun godt fra, men hun havde tydeligvis en misson med store kontra små spillere, hun sagde det 3-4 gange.
Hendes argument var at hvis en lille spiller går ind over midten eller hopper op i en afslutning og der bliver gået til hende så ser det voldsomt ud, og forsvarsspiller får 2 min næsten hver gang.
Hvis en stor spiller går det samme, kan man slet ikke se det, og forsvaren får aldrig 2 min.
Håber det giver mening..

Svar:
Først og fremmest er det en dommers opgave ikke at straffe den lille spiller for at være lille og en stor spiller for at være stor. I den situation, der er beskrevet, skal der falde en straf (Udvisning), og når en spiller er i luften, er der ikke så stor forskel på, hvordan kroppen reagerer, om man er stor eller lille. Det afgørende er, hvilken effekt kontakten får. Desuden er den gode forsvarsspiller i stand til at afstemme brugen af kræfterne i den kontakt, der sker, i forhold til angriberens fysiske niveau og størrelse. Det skal jo være muligt at spille håndbold, uanset om man er lille eller stor.
Henrik Mortensen

Tilbage til Dommer Henrik Mortensen